Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

DB podały datę otwarcia nowej stacji w Stuttgarcie opóźnionej o kilka lat

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Nokia Solutions&Networks

Data publikacji:
02-08-2025
Ostatnia modyfikacja:
29-07-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RK

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
DB podały datę otwarcia nowej stacji w Stuttgarcie opóźnionej o kilka lat
fot. Deutsche Bahn
Czołowy projekt Deutsche Bahn w Stuttgarcie – opóźniony o dobrych kilka lat – wreszcie doczekał się zapowiedzi o możliwości udostępnienia pasażerom pierwszych elementów nowej infrastruktury. Dworzec wraz ze znaczną częścią nowego układu torowego ma zostać udostępniony już w przyszłym roku. Epopeja zwana Stuttgart 21 ciągnie się od 2010 roku.

– Deutsche Bahn otworzą w 2026 roku dworzec główny Stuttgart 21 dla ruchu dalekobieżnego i regionalnego – informuje niemiecki zarządca infrastruktury. Dokładnie ma się to stać wraz ze zmianą rozkładu jazdy 13 grudnia 2026 roku. Stuttgart 21 to olbrzymi projekt polegający na modernizacji czołowej stacji Stuttgart Hauptbahnhof. Założeniem projektu była budowa nowej, podziemnej stacji przelotowej oraz całkowita reorganizacja 100-kilometrowego układu torów, który znajdzie się w 11 tunelach o długości łącznie 57 km.

Nowy dworzec, według projektu Christopha Ingenhovena z Düsseldorfu z 1997 roku, ma mieć cztery podziemne perony (osiem torów) i być stacją przelotową. Wymagało to obrócenia całego układu o 90 stopni względem starego dworca i stacji. Pierwotnie zapowiadano, na etapie projektowania, że inwestycja pochłonie 2,6 mld euro. Wartość projektu jednak systematycznie rosła. Wraz z rozpoczęciem budowy, która znacznie się opóźniła, a zasadnicze prace wystartowały dopiero w 2014 roku, wartość projektu wynosiła już 4,1 mld euro. W czerwcu 2024 roku doniesienia medialne przekazywały, że Stuttgart 21 ma kosztować ponad 11,4 mld euro. Pierwotnie zakładano również ukończenie nowej stacji w grudniu 2019 roku. Po kilku przesunięciach terminu, jeżeli uda się otworzyć nowy obiekt w grudniu 2026 roku, będzie to oznaczało siedmioletni poślizg w harmonogramach.

– Od samego początku Stuttgart 21 był rozwiązaniem korzystnym dla wielu podróżnych w regionie, a także w Badenii-Wirtembergii i daleko poza tym obszarem. Stuttgart 21 jest odzwierciedleniem transformacji komunikacyjnej na południowym zachodzie. W związku z tym będziemy musieli narazić naszych pasażerów na jeszcze dodatkowe niedogodności podczas niezwykle złożonego procesu uruchamiania nowej infrastruktury. Jednak wspólnie z partnerami projektu udało nam się ograniczyć te utrudnienia do minimum. Chciałbym zatem wyrazić szczerą wdzięczność za ogromne wsparcie partnerów projektu i ogromną cierpliwość naszych podróżnych – przekazał Berthold Huber, członek zarządu ds. infrastruktury w Deutsche Bahn.

Od grudnia 2026 roku wszystkie pociągi dalekobieżne – z wyjątkiem Gäubahn – oraz około połowa połączeń pociągów regionalnych ma kursować przez nowy dworzec przelotowy. Jednocześnie otwarty zostanie dworzec dalekobieżny na lotnisku oraz stacja postojowa w Untertürkheim. Ponadto ruch kolejowy z i do Tybingi/Reutlingen będzie mógł zostać zintegrowany z przyszłym węzłem kolejowym w Stuttgarcie poprzez Große i Kleine Wendlinger Kurve (duże i małe łuki Wendlingera). Kolej zapowiada, że od grudnia 2026 r. wielu podróżnych skorzysta wreszcie z nowych bezpośrednich połączeń i krótszego czasu podróży.

Stary dworzec końcowy zostanie ostatecznie wyłączony z eksploatacji w połowie 2027 roku. Jednak zanim się to stanie, to pasażerowie będą musieli przygotować się na dodatkowe utrudnienia. Aby uruchomić nowo powstały węzeł kolejowy w Stuttgarcie, konieczne będzie zamknięcie dużej liczby stacji i odcinków linii w latach 2026-2027. Deutsche Bahn deklaruje, że pracuje ze wszystkimi interesariuszami projektu, aby utrudnień było jak najmniej i były jak najmniej uciążliwe. Trwa opracowywanie koncepcji rozkładów jazdy dla konkretnych zamknięć w roku 2026 i 2027. Zastępczą obsługę pociągów będą również wspierać autobusy i miejski stadbahn Stuttgarter Straßenbahnen.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Nokia Solutions&Networks

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

DB kończą z piwem z beczki i gotówką na pokładach

Pasażer

DB kończą z piwem z beczki i gotówką na pokładach

Przemysław Farsewicz 21 grudnia 2024

Rafamet zbuduje tokarki od utrzymania składów ICE z Deutsche Bahn

Tabor i technika

Rafamet zbuduje tokarki od utrzymania składów ICE z Deutsche Bahn

inf. pras. Rafamet, oprac. ms 14 października 2024

Jakie pociągi z Polski dotrą do Görlitz po elektryfikacji?

Infrastruktura

Jakie pociągi z Polski dotrą do Görlitz po elektryfikacji?

Michał Szymajda 14 października 2024

Autobusy zastępcze DB, czyli koszmarna podróż z Berlina

Pasażer

Autobusy zastępcze DB, czyli koszmarna podróż z Berlina

Łukasz Malinowski 03 października 2024

Wagony DB wożą pasażerów w Bułgarii

Tabor i technika

Wagony DB wożą pasażerów w Bułgarii

Przemysław Jezierski 03 października 2024

Zobacz również:

DB kończą z piwem z beczki i gotówką na pokładach

Pasażer

DB kończą z piwem z beczki i gotówką na pokładach

Przemysław Farsewicz 21 grudnia 2024

Rafamet zbuduje tokarki od utrzymania składów ICE z Deutsche Bahn

Tabor i technika

Rafamet zbuduje tokarki od utrzymania składów ICE z Deutsche Bahn

inf. pras. Rafamet, oprac. ms 14 października 2024

Jakie pociągi z Polski dotrą do Görlitz po elektryfikacji?

Infrastruktura

Jakie pociągi z Polski dotrą do Görlitz po elektryfikacji?

Michał Szymajda 14 października 2024

Autobusy zastępcze DB, czyli koszmarna podróż z Berlina

Pasażer

Autobusy zastępcze DB, czyli koszmarna podróż z Berlina

Łukasz Malinowski 03 października 2024

Wagony DB wożą pasażerów w Bułgarii

Tabor i technika

Wagony DB wożą pasażerów w Bułgarii

Przemysław Jezierski 03 października 2024

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5